Numizmato.pl

Wyjątkowe akcesoria i monety

Logo
Strona główna Nowe produkty Promocje Szukaj Załóż konto Zaloguj
  Katalog monety i akcesoria » Monety polskie, kolekcjonerskie po denominacji od 1995 do 2019 » Monety 2011 r. » Moje konto     
Monety, akcesoria
ABONAMENT NUMIZMATYCZNY
Akcesoria numizmatyczne
Monety bulionowe srebrne, sztabki, monety inwestycyjne
Monety polskie, kolekcjonerskie po denominacji od 1995 do 2019
» Monety 2019 r.
» Monety 2018 r.
» Monety 2017 r.
» Monety 2016 r.
» Monety 2015 r.
» Monety 2014 r.
» Monety 2013 r.
» Monety 2012 r.
» Monety 2011 r.
» Monety 2010 r.
» Monety 2009 r.
» Monety 2008 r.
» Monety 2007 r.
» Monety 2006 r.
» Monety 2005 r.
» Monety 2004 r.
» Monety 2003 r.
» Monety 2002 r.
» Monety 2001 r.
» Monety 2000 r.
» Monety 1999 r.
» Monety 1998 r.
» Monety 1997 r.
» Monety 1996 r.
» Monety 1995 r.
Monety złote
Monety 2 zł, 5 zł okolicznościowe
Polskie monety obiegowe od 1990
Monety PRL, monety przed denominacją 1949-1995
Monety polskie II RP 1923-1939
Monety euro
Monety zagraniczne
Dukaty lokalne, monety zastępcze
Numizmaty
Woreczki, rolki mennicze
Banknoty kolekcjonerskie
Banknoty obiegowe do 1995 r.
Literatura numizmatyczna
Filatelistyka
Monety w drodze
Katalog monet
Sklep numizmatyczny
Numizmatyka
Monety
Skup monet, skup banknotów, odznaczeń, orderów
Kontakt
e-mailnumizmato@numizmato.pl
Tel22 868 50 70 (pn - pt) godz. 10.30-18.30

Sklep czynny
Stacjonarny: pon-pt 10.30-18.30 Internetowy: 24 h
Informacje
NUMER KONTA
Kontakt
Polityka prywatności
Regulaminy
Dostawa
Zwroty i reklamacje
Status zamówienia
Urząd Patentowy
Blog dla Numizmatyka
Polityka cookie
Mapa dojazdu
Numizmato - nie tylko monety dla Numizmatyka
FAQ
Mapa Sklepu
Katalog produktów
Powiadomienia
PowiadomieniaInformuj mnie o aktualizacjach 200 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - Historia jazdy polskiej
Aktualności
10 zł 2019 r. - Łukasz Ciepliński „Pług” Żołnierze Niezłomni
10 zł Stanisław Kasznica „Wąsowski” Żołnierze NIezłomni
200 zł 10 zł 100-lecie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego KUL
10 i 200 zł 200-lecie Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w
Informacje o produkcie

200 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - Historia jazdy polskiej

Chwilowy brak ceny
Zamawiana ilość:  
Producent NBP - monety kolekcjonerskie
Stan magazynowy
Średnia ocena
Brak recenzji
Dodatkowe zdjęcia
 Brak dodatkowych zdjęć produktu.
Opis produktu
200 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - Historia jazdy polskiej

Nominał: 200 zł
Próba (stop): Au 900
Wymiary: Ø 27,00 mm
Masa: 15,5 g
Stempel: lustrzany
Szacowana wielkość emisji: 5.000
Data wejścia do obiegu: 15 lipca 2011
Stan: menniczy (L)

Złota moneta kolekcjonerska o nominale 200 zł wyemitowana przez NBP w ramach serii "
Historia jazdy polskiej".

Uwaga! Moneta wraz z certyfikatem w oryginalnym etui NBP. Fotografia monety ma charakter poglądowy i ogólny, może więc odbiegać np. kolorystycznie od oryginału. Szczegóły dotyczące stanu zachowania znajdują się w opisie monety.

W 1918 r. w odrodzonym państwie polskim, w tworzonym właśnie Wojsku Polskim powołano pułki ułańskie, zachowując rogatywkę oraz lance. Podobne jednostki istniały też w armii Hallera oraz armii powstania wielkopolskiego. Oprócz pułków ułańskich, wywodzących się z jednostek polskich utworzonych w Rosji, kawalerii wielkopolskiej lub nowo formowanych już w Polsce, utworzono trzy pułki szwoleżerów, wywodzące się z jazdy Legionów Polskich oraz 10 pułków strzelców konnych, nazywanych początkowo też dragonami, utworzonych głównie z jednostek armii polskiej we Francji. Te trzy formacje kawalerii różniły się jedynie tradycjami i elementami umundurowania; najliczniejsze były pułki ułanów, którym to mianem mylnie i w uproszczeniu określa się czasami całą polską kawalerię przedwojenną. Wszystkie te formacje kawalerii używały karabinków, szabel i lanc. Pułki kawalerii polskiej walczyły o odradzające się państwo polskie w latach 1918-1921. Ułani 14 pułku kawalerii rozstrzygnęły trzydniową bitwę z armią ukraińską pod Jazłowcem 13 lipca 1919. Ułani oraz szwoleżerowie drugiej dywizji jazdy płk. Juliusza Rómmla byli głównymi aktorami ostatniej wielkiej bitwy kawalerii w historii wojskowości pod Komarowem, gdzie pokonali 2 dywizje słynnej z dzielności oraz okrucieństw "Konarmi" (1 Armia Konna) Siemiona Budionnego 31 sierpnia 1920.

Przed II wojną światową w Wojsku Polskim istniało 27 pułków ułanów, 10 pułków strzelców konnych i 3 pułki szwoleżerów. W kampanii wrześniowej, wbrew obiegowym opiniom oddziały te nie szarżowały samobójczo na niemieckie czołgi, lecz stanowiły całkiem skuteczne siły, które potrafiły się szybko przemieszczać, oskrzydlać przeciwnika i często lepiej sobie radzić w chaosie walk niż oddziały piesze. Regulamin działań kawalerii przewidywał jako podstawowy rodzaj walki walkę pieszo, podobnie jak piechota z wykorzystaniem karabinków i broni maszynowej, a jedynie przemieszczanie się konno, niemniej jednak dochodziło do kilku przypadków szarż konnych przeciw piechocie wroga, przynoszących na ogół dobre rezultaty. We wrześniu 1939 ułani szarżowali pod Krojantami, Kałuszynem, Maliszewem, Wólką Węglową, Krasnobrodem i Lubaczowem.

Podczas dalszych walk II wojny światowej, w Wojsku Polskim na Zachodzie nadal funkcjonowały oddziały nazywane tradycyjnie ułanami, lecz na ogół będące już oddziałami pancernymi, używającymi czołgów lub samochodów pancernych i jedynie odwołującymi się do tradycji kawaleryjskich. Jedynie Pułk Ułanów Karpackich w początkowym okresie swojego istnienia w latach 1940-1941 używał koni, lecz nie brał na nich udziału w walkach. W okupowanym przez Niemcy oraz Sowietów kraju pierwszym oddziałem partyzanckim był oddział mjr. Henryka Dobrzańskiego – Hubala, działający do śmierci dowódcy wiosną 1940. Oddziały kawalerii używane były na małą skalę jedynie w partyzantce prowadzonej głównie przez Armię Krajową. Praktyczne znaczenie tego rodzaju oddziałów wraz z rozwojem techniki wojskowej stopniowo jednak malało. Mimo to, w 1943 w nowo formowanym Ludowym Wojsku Polskim utworzono trzy konne pułki ułanów, które walczyły na terenie Polski i Niemiec w składzie 1 Warszawskiej Samodzielnej Brygady Kawalerii.

Po zakończeniu Drugiej wojny światowej, rząd komunistyczny Bieruta nakazał rozwiązanie wszystkich pułków kawalerii w 1949 r., przerywając tym samym naszą tradycję ułańską oraz kawaleryjską. Jednym z rezultatów tej decyzji było załamanie się polskiego jeździectwa (wyjątek to złoty medal olimpijski legionisty Kowalczyka w Moskwie 1980).

Dopiero po upadku PRL oraz stopniowym odradzaniu się polskich tradycji ułańsko-kawaleryjskich od początku lat 90. różne jednostki Wojska Polskiego, czy to pancerne, czy zmechanizowane oraz aeromobilne, zaczęły wracać do tradycji nazewniczej pułków ułańskich. Powstałe w 1996 r. Stowarzyszenie Szwadron Jazdy RP doprowadziło do powołania w 2000 r. Szwadronu Kawalerii Wojska Polskiego kontynuującego tradycje ułańskie w mundurze oraz uzbrojeniu. Rozwijają się też stowarzyszenia skupiające pasjonatów kawalerii takie jak Stowarzyszenie Miłośników Barwy i Tradycji 11 Pułku Ułanów Legionowych im. Edwarda Rydza Śmigłego – Marszałka Polski lub Szwadron Niepołomice w barwach 8 Pułku Ułanów Księcia Józefa Poniatowskiego.

(wg Wikipedii)


 
Recenzje
 Nikt jeszcze nie napisał recenzji o tym produkcie.
Napisz recenzję
Data dodania produktu: 31 styczeń 2011.
Poprzedni produkt Produkt 17 z 25 w kategorii Monety 2011 r. Następny produkt
Podobne produkty
10 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczypospolitej - Historia jazdy polskiej
 10 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczypospolitej - ...  55,00 zł Towar sprzedany
10 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - Historia jazdy polskiej Nominał: 10 zł Próba (stop): Ag 925 Wymiary: 32,00 x 22,4 mm (prostokątna) Masa: 14,14 g Stempel: lustrzany  Wielkość emisji: 50.000 Data wejścia do obiegu: 15 lipca 2011 Stan: menniczy (L) Srebrna moneta kolekcjonerska o nominale 10 zł wyemitowana w ramach serii "Historia Jazdy Polskiej". Uwaga! Fotografia monety ma charakter poglądowy i ogólny, może więc odbiegać np. ... 
2 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - Historia jazdy polskiej, dwa złote NG
 2 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - ...  3,00 zł Towar sprzedany
2 zł 2011 r. - Ułan II Rzeczpospolitej - Historia jazdy polskiej   Seria: Historia jazdy polskiej Nominał: 2 zł Próba (stop): CuAl5Zn5Sn1 Wymiary: Ø 27,00 mm Masa: 8,15 g Stempel: zwykły Wielkość emisji: 1.000.000 Data wejścia do obiegu: 15 lipca 2011 Stan: I (menniczy) Piąta i ostatnia moneta o nominale 2 zł wyemitowana w ramach serii „Historia jazdy polskiej” wybita w stopie Nordic Gold. Uwaga! Fotografia monety ma charakter poglądowy i ... 
Koszyk
   ... jest pusty
Logowanie
E-mail:
Hasło:


Bezpieczne logowanie

Rejestracja konta

Przypomnienie hasła
Podaj dalej
Polecamy
Podaj dalej
Powiedz o tym produkcie swoim znajomym
Kategorie

  17 październik 2019       
Internetowy i stacjonarny sklep numizmatyczny, Warszawa - Numizmato.pl oferuje Numizmatykom srebrne i zlote kolekcjonerskie monety polskie i zagraniczne, monety euro, monety PRL, miedzywojenne. Proponujemy Numizmatykom promocje, rabaty, nowe produkty - monety, numizmaty, abonament numizmatyczny, akcesoria numizmatyczne Leuchtturm, oraz naszej produkcji np. rocznikowe. Numizmatyka to Twoje hobby? To miejsce dla Ciebie! W Numizmato.pl znajdziesz m. in.: monety, banknoty, kasety na monety, palety, lupy, kapsle, wagi, suwmiarki, woreczki strunowe i wiele innych. Zapraszamy kazdego Numizmatyka do skorzystania z oferty!

Drogi Użytkowniku, w ramach naszej strony stosujemy pliki cookies. Ich celem jest świadczenie usług na najwyższym poziomie, w tym również dostosowanych do Twoich indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu. W każdej chwili możesz dokonać zmiany ustawień przeglądarki dotyczących cookies. Więcej informacji na ten temat znajdziesz TUTAJ.

[zamknij]